ساب دامین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

طراحی سایت

ساب دامین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

زیردامنه (subdomain) چیست؟
همان‌طور که از نام ساب دامین مشخص است، اشاره به همان زیرمجموعه دامنه اصلی دارد که در ساختار طراحی سایت ، به وسیله یک نقطه از نام اصلی جدا می‌شود. درواقع ساب دامین، جزئی از دامنه شماست؛ به همین دلیل نام زیردامنه برای آن در نظر گرفته شده است. هدف از ایجاد این زیرمجموعه، سازمان‌دهی و ایجاد بخش‌های گوناگون برای سایت اصلی می‌باشد. درواقع شما با ایجاد یک ساب دامین، وابستگی نسبی به دامین اصلی را نشان می‌دهید و از طرفی قادر خواهید بود بخش‌های مختلف را بهتر سازماندهی و اداره کنید. به عنوان مثال، mail.yahoo.com یکی از زیرمجموعه‌های وبسایت یاهو است که در زمینه پست الکترونیک فعالیت می‌کند.

دامنه و زیردامنه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
از نظر مفهوم، دامین و ساب دامین بسیار شبیه به یکدیگر هستند و همین امر سبب می‌شود تا برخی افراد این دو مورد را با یکدیگر اشتباه بگیرند! همان‌طور که در بخش قبلی هم گفتیم، یک زیردامنه مشتقی از دامنه اصلی است، اما نباید تصور کنیم که این دو با یکدیگر یکسان هستند! اگر تا به حال دامنه و یا زیردامنه‌های یک سایت را بررسی کرده باشید، احتمالا اطلاعات خوبی دستگیرتان شده است. به عنوان مثال، در برخی از سایت‌ها همه موارد، مانند سئو، رنگ، محتوا و ساختار با یکدیگر متفاوت هستند. در حالی که در بعضی از سایت‌های دیگر، می‌توانند یکسان باشند. اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به تفاوت‌های میان دامنه اصلی و زیردامنه بیندازیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

دامنه تنها یک بار قابلیت استفاده دارد، در حالی که از یک دامین می‌توان هزاران زیرمجموعه ساخت. البته هر ساب دامنه هم با نام یونیک خود، تنها یک بار قابل استفاده است.
شرکت‌های بزرگ معمولا از ساب دامین برای صفحات فرعی خود استفاده می‌کنند.
ساختار دامین اصلی، به صورت نام و پسوند است، اما زیردامنه یک بخش اضافه‌تر دارد.
استفاده از دامنه، نیازمند پرداخت تعرفه مشخص است، در حالی که عرضه ساب دامین معمولا رایگان است.

طراحی سایت
دیدگاهتان را بنویسید
X