باگ چیست؟ اصطلاح Bug از کجا آمد؟

طراحی وب سایت

باگ چیست؟ اصطلاح Bug از کجا آمد؟

Bug چیست؟


کلمه Bug از زبان انگلیسی آمده است. در زبان انگلیسی، Bug (با تلفظ “باگ”) یک اشکال یا ایراد است. این کلمه عمدتاً در بین  برنامه نویسان، تسترها و گیمرها و طراحی سایت استفاده می‌شود. اما به چه معنا است؟

یک نقص ناهماهنگی بین فناوری، هدف برنامه و رفتار واقعی سیستم است. به دلیل این اختلاف، نرم افزار نمی تواند عملکرد پیش بینی شده توسط توسعه دهنده را انجام دهد. به زبان ساده، باگ به اشکالی گفته می‌شود که به دلیل فقدان کد منبع و سورس کد برنامه ایجاد می‌شود.

منشأ کلمه باگ
شاید اکنون باید در مورد ریشه‌شناسی کلمه باگ صحبت کنیم. دیباگ کردن یا اشکال‌زدایی که بصورت Debug یا Debugging نوشته می‌شود، حرفه‌ای است که اغلب در محیط برنامه نویسان استفاده می‌شود. انواع مختلفی از منشأ این کلمه وجود دارد.

دیباگ کردن یعنی چی؟
اگر به افسانه اعتقاد دارید، بد نیست بدانید که این کلمه در سال ۱۹۴۵ ظاهر شده است. این زمانی اتفاق افتاد که دانشمندان دانشگاه هاروارد در حال آزمایش کامپیوتر جدیدی به نام ماشین حساب رله مارک ایکن (Mark E. Aiken Relay Calculator) بودند. دستگاه از کار افتاد، دلیل این امر یک پروانه کوچک بود که بین رله های دستگاه‌گیر کرده بود. این حشره از کامپیوتر خارج شد و به یک کاغذ چسبانده شد. بر روی آن برگه کنار آن پروانه نوشته ی “first actual case of bug being found” وجود داشت که به “نخستین مورد واقعی باگ پیدا شد” ترجمه می‌شود. بعد از این داستان خنده دار، کلمه «باگ» نیز در معنای «حشره» به کار می‌رود.

همچنین نسخه‌ای دیگر از این افسانه‌ای وجود دارد که مدت‌ها قبل از آزمایش دستگاه محاسباتی ظاهر شده است. برخی معتقدند که اصطلاح “باگ” ریشه در مخترع معروف توماس ادیسون دارد. طبق افسانه‌ها، ادیسون در گرامافون به دنبال یک حشره بود، اما آن را پیدا نکرد و خرابی دستگاه بخاطر باگ نبود. نقص در خود دستگاه بود.

 

طراحی وب شیراز
دیدگاهتان را بنویسید
X