تفاوت  UX و UI چیست؟

طراحی وب سایت

تفاوت  UX و UI چیست؟

تفاوت ux و ui

طراحی UI و طراحی UX دو اصطلاح بسیار رایج در طراحی وب و برنامه هستند. علیرغم تفاوت‌هایی که این دو مفهوم با یکدیگر دارند، در یک اصطلاح واحد طراحی UI/UX در کنار هم قرار می‌گیرند. به همین سبب توضیح تفاوت بین UI و UX کار دشواری به نظر می‌رسد.

اما اکنون‌که شما می‌دانید طراحی تجربه کاربری چیست، بهتر می‌توانید مفهوم UI را نیز درک کرده و به تفاوت این دو اصطلاح با هم پی ببرید. UI مخفف واژه user interface است. این واژه به معنی طراحی رابط گرافیکی یک برنامه بوده و طیف وسیعی از مفاهیم و المان‌ها را در برمی‌گیرد. این طیف وسیع شامل طراحی دکمه‌هایی که کاربران روی آن‌ها کلیک می‌کنند، متنی که روی آن‌ها می‌خوانند، تصاویر، اسکرول بار، فیلدهای ورود متن و بقیه مواردی می‌شود که کاربر به هر نحوی در یک سایت با آن‌ها تعامل دارد.

به این ترتیب می‌توان این طور شرح داد که گرچه UX و UI به هم مرتبط هستند اما چند تفاوت کلیدی بین آن‌ها وجود دارد.

اول این‌که UI به‌طور خاص با دستگاه‌های دیجیتال و وب‌سایت‌ها و توانایی مردم در استفاده از آن‌ها سروکار دارد. این در حالی است که تجربه کاربر اصطلاحی است که به‌طور گسترده‌تری با یک نام تجاری ، محصول یا خدمات ارتباط برقرار می‌کند. یعنی درحالی‌که اصطلاح UX نیز اغلب درزمینهٔ دستگاه‌ها یا وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود اما لزوماً محدود به محصولات دیجیتال یا سایت‌ها نیست. 

تفاوت دیگر بین UI وUX در این است که UX بیشتر تلاش می‌کند احساس شما در خصوص استفاده از یک محصول یا سایت خوشایند باشد، این در حالی است که همت UI معطوف به ظواهر امر و زیبایی آن می‌شود. به‌طور مثال ممکن است یک سایت از نظر ظاهری بسیار عالی به نظر برسد اما استفاده از آن برای کاربر دشوار باشد. در این حالت UI خوب عمل کرده است اما UX موفق ظاهر نشده و کاربر تجربه خوشایندی در استفاده از سایت به دست نمی‌آورد. البته این حالت به شکل برعکس نیز رخ خواهد داد. در واقع می توان گفت UX حول هدف و عملکرد محصول می‌چرخد، در حالی که UI بر کیفیت تعامل کاربر با محصول تمرکز می‌کند.
UX شامل مولفه‌هایی مانند تحقیقات بازار و شناسایی نیازهای کاربر است، در حالی که UI دارای اجزای طراحی هنری بیشتری است که به ظاهر و احساس تجربه کاربر مربوط می‌شود.
UX بر مدیریت کلی پروژه از ایده پردازی تا توسعه و تحویل تمرکز می‌کند، در حالی که UI به طور خاص بر طراحی محصول نهایی تمرکز می کند

یک سایت با طراحی خوب است که کاربر را برای مدت طولانی‌تری در خود پاگیر می‌کند و گوگل نیز خیلی زود متوجه این حضور پررنگ، فعال و طولانی مدت کاربر در سایت شده و این‌طور برداشت می‌کند که این سایت خدمات خوبی را به کاربر ارائه می‌کند که او را برای مدت طولانی‌تری در خود نگه داشته است. پس به آن رتبه بهتری اعطا می‌کند. بنابراین ابداً اثر غیر مستقیم Ux خوب روی سئوی سایت را نادیده نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید
X