انواع بسته‌بندی براساس نوع کالا

بسته‌بندی شیراز

انواع بسته‌بندی براساس نوع کالا

 

۱. جعبه مقوایی

مقوا یک ماده کاغذی سبک و در عین حال قوی است. برای ایجاد اشکال و ساختارهای سفارشی می توان به راحتی آن را برش و دستکاری کرد. همین خصوصیات باعث می شود که کاغذ در اکثر موارد شخصی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده با تبدیل مواد فیبری بازیافت شده از چوب یا کاغذهای زباله، ساخته شده و سپس آن را سفید می‌کنند. بسته‌ مقوایی در رده های مختلفی قرار می گیرد که هر کدام برای نیازهای مختلف مناسب هستند.

مقوای SBS می تواند برای مواد آرایشی، داروها، شیر و آب، مواد آرایشی، مواد غذایی منجمد و … استفاده شود. انتخاب مقوایی کرافت، یا کرافت بدون می تواند برای اهداف آن، راهبرد مناسب باشد. در نهایت، کرافت به دلیل مقاومت کمتر در برابر رطوبت برای محصولات وابسته به مواد غذایی یا کالاهای یخ زده مناسب نیست.

۲. جعبه‌های راه راه

جعبه‌های راه نیز بسته به دوام و قدرت جعبه در انواع مختلفی قرار می‌گیرند. با این حال، شناسایی کاغذ های موجدار، آسان است. از طریق محیط راه راه اهداف بسته‌بندی (یا به عنوان fluting – فلوت- شناخته می شود) محقق می‌شود. به علاوه فلوت از ۳ لایه کاغذ، یک لایه بیرونی، یک آستر داخل و یک محیط موج دار تشکیل شده است.

مواد اولیه اصلی که برای ساخت کاغذ های راه راه و اهداف آن استفاده می‌شود، بازیافت های کاغذی است که توسط ماشین‌های بزرگ و با دقت بالا ساخته شده است. این نوع کاغذها می توانند دوباره و به عنوان منبع فیبر پالپ مورد استفاده مجدد و بازیافت قرار گیرند. کاغذ‌های راه راه از جنس های مختلف، یک طرفه، دو طرفه (یک جداره) ، دیوار دوقلو و دیوار سه تایی هستند و از آن‌ها می توان برای ساخت بسته‌بندی با عملکرد و قدرت مختلف استفاده کرد. این کاغذ های ضخیم برش داده و در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تا می‌شوند. کاربردهای دیگر بسته بندی های راه راه، برای مواد خرده فروشی، جعبه‌های تحویل پیتزا، بسته های کالاهای مصرفی کوچک و … است.

۳. جعبه‌های پلاستیکی

پلاستیک در طیف گسترده‌ای از محصولات از سفینه‌های فضایی گرفته تا کلیپ‌های کاغذی استفاده می شود. تعدادی از مواد سنتی از قبیل چوب، چرم، شیشه، سرامیک و … جایگزین پلاستیک برای رسیدن به اهداف بسته‌بندی شده‌اند. بسته‌ جعبه پلاستیکی دارای مزایای بسیاری مثلا از ماندگاری بالاتری نسبت به جعبه‌های مقوایی برخوردار است. ظروف بسته‌بندی پلاستیکی محکم می تواند به حفظ کیفیت مواد غذایی و از بین بردن هرگونه آلودگی کمک کند. جعبه‌های پلاستیکی نیز به راحتی شکسته نمی‌شود و در شرایط سخت می‌تواند با مواد غذایی ذخیره شود.

۴. جعبه‌های سفت و سخت

یک جعبه سفت و سخت از مقوا بسیار متراکم ساخته شده است که ۴ برابر از مقوای معمولی ضخیم تر بوده و در ساخت کارتن تاشو استاندارد کاربرد دارد. جعبه های سفت و سخت موبایل، آیفون و iPad های اپل و… ۲ قطعه‌ای هستند. جعبه‌های سفت و سخت در مقایسه با مقوا و جعبه‌های راه راه، در رده گران ترین انواع جعبه قرار دارند. این جعبه‌ها نیازی به قالب‌های گران قیمت و سنگین ندارند و اغلب دست ساز هستند. ماهیت غیرقابل جمع بودن آن‌ها در هنگام حمل و نقل، اشغال حجم بیشتر و هزینه حمل و نقل از معایب دسترسی به اهداف بسته بندی با این نوع جعبه‌هاست. این جعبه‌ها معمولاً در کسب وکار‌های لوازم آرایشی، جواهرات، فناوری و لباس‌های لوکس با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۵. بسته‌بندی نئوپان

بسته بندی نئوپان در صنایع الکترونیکی، پزشکی، مواد‌غذایی، آرایشی و نوشیدنی استفاده می‌شود. تخته نئوپان به راحتی قابل برش، تاشو و شکل‌گیری و گزینه بسته بندی مقرون به صرفه‌ای برای محصولات شما است. بسته‌بندی نئوپان در دانسیته‌های مختلفی قرار گرفته و میزان چگالی مواد را تعیین می‌کند. اگر کسب و کارتان با کالاهای سنگین سرو کار دارد، نمی توانید از بسته‌بندی نئوپان استفاده کنید. صفحه نئوپان یک ماده سبک است که برای بسیاری از اقلام فروشی از قبیل غلات، کراکر، جعبه های بافت و … ساخته شده است.

۶. کیسه‌های پلی اتیلن

یک کیسه پلی اتیلن که به عنوان کیسه پلاستیکی نیز شناخته می‌شود؛ از پارچه های پلاستیکی انعطاف پذیر، نازک و پلاستیکی ساخته شده است. کیسه پلی اتیلن یکی از انواع متداول برای بسته‌بندی و رسیدن به اهداف آن است و می‌تواند طیف گسترده ای از کالاها شامل کالاهای غذایی، گل، زباله، مواد شیمیایی، مجلات و … را شامل شود. کیف های پلیمری با دوام، سبک، قابل استفاده مجدد و انعطاف پذیر هستند. از آنجا که ساخت کیسه های پلیمری از نظر ساختاری ساده است، می‌توان آن را به طور کامل طراحی و تنظیم کرد.

۷. کیسه‌های فویلی

کیسه‌های بسته‌بندی فویل را می توان در بسته های قهوه و چای مشاهده کرد. از اهداف بسته‌بندی با کمک کیسه‌های فویل این است که این بسته‌بندی محصولات را برای حفظ طعم متراکم نگه می دارد، از باکتری های موجود محافظت می‌کند و به افزایش ماندگاری محصول کمک می‌کند. جدا از غذا، از کیسه‌های بسته‌بندی فویل نیز برای بسته‌بندی محصولات تختخواب و پوشاک استفاده می‌شود. فرایند خارج کردن اکسیژن از کیسه برای نگه داشتن پارچه محکم و ایمن به منظور جلوگیری از رشد قارچ ها و سایر باکتری ها بسته‌بندی فویلی نامیده می‌شود.

۸. بسته‌بندی کالا

بسته‌بندی کالا (packaging) در کنار تبلیغات امروزه بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و نقش بسیار مهمی در شناساندن محصول دارد. در حقیقت بسته‌بندی کالا تلفیق علم و هنر و فناوری می‌باشد و محافظت از محصول به هنگام توزیع و فروش را بر عهده دارد. تجارت در هر جایی که باشد با تبلیغات و انواع بسته‌بندی و ابزارهای تبلیغاتی سروکار دارند و جزء جدایی ‏ناپذیر از یک تجارت هستند. در طراحی بسته‌بندی کالا استفاده از رنگ مناسب و نحوه قرار گرفتن رنگها در کنار یکدیگر و استفاده از نوشته بسیار اهمیت دارد. در واقع طراحی مناسب برای بسته‌بندی کالا به طراحی گفته خواهد شد که علاوه بر در نظر گرفتن حجمی که داخل بسته قرار می گیرد بازار هدف را نیز در نظر گرفته و جذب مشتری نیز در نظر گرفته باشد. در ادامه سعی کرده ایم انواع بسته‌بندی و سفارش بسته‌بندی کالا را به طور مختصر شرح داده ایم. همواره کانون تبلیغاتی مینوفام توانسته با مشاوره و طراحی مناسب و متناسب با هر کالایی در این زمینه رشد کسب و کار مشتریان خود نقش بسزایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید
X