کپچا یا CAPTCHA چیست؟

طراحت وب سایت

کپچا یا CAPTCHA چیست؟

کپچا چیست؟

 یک برنامه است که برای محافظت از وب سایت ها در برابر ربات ها و تعیین اینکه آیا کاربر اینترنت انسان واقعی است یا ربات، با ایجاد و اشکال زدایی تست هایی که انسان می تواند به راحتی از کنار آنها بگذرد، طراحی شده است، در حالی که نرم افزار کامپیوتری فعلی نمی تواند این کار را انجام دهد، مانند برآورد و وارد کردن دنباله ای از حروف و اعداد در یک تصویر آشفته که فقط یک انسان می تواند تشخیص دهد.

کپچا چیست؟
اصطلاح CAPTCHA مخفف عبارت طولانی Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart است که به جدا کردن و تشخیص بین کامپیوترها و انسانها اشاره می کند، یا به زبان فارسی،”آزمایش اتوماتیک عمومی برای تشخیص انسان از کامپیوتر” برای تمایز بین کامپیوتر و انسان است.

کاربردهای اصلی CAPTCHA چیست؟
کدهای تأیید را می توان در هر وب سایت برای محدود کردن استفاده از ربات ها به طور کلی استفاده کرد، اما کپچا ها همچنین کاربردهای خاص دیگری دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

دقیق نگه داشتن نظرسنجی ها: از کدهای راستی آزمایی برای جلوگیری از دستکاری نتایج نظرسنجی با اطمینان از انسان بودن رای دهنده استفاده می شود.
ثبت نام محدود در خدمات: از کدهای تأیید می توان برای جلوگیری از سوء استفاده ربات ها از سیستم های ثبت برای ایجاد حساب های جعلی استفاده کرد. محدودیت ایجاد حساب های جدید از هدر رفتن منابع خدمات جلوگیری می کند و فرصت های تقلب را کاهش می دهد.
جلوگیری از نظرات جعلی: کدهای تأیید به جلوگیری از هجوم ربات ها به قسمت نظرات یا بررسی وب سایت ها با هرزنامه کمک می کند.
کد تأیید (ReCaptcha) چیست؟
این یک نسخه ارتقا یافته از کد تأیید سنتی (CAPTCHA) است که توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون توسعه یافته و در سال ۲۰۰۹ توسط گوگل به دست آمده است. این نسخه با استفاده از موتور تجزیه و تحلیل ریسک پیشرفته و آزمایش تطبیقی متمایز می شود.

CAPTCHA چگونه کار می کند؟
کدهای تأیید عموما با ارائه اطلاعات به یک کاربر کار می کنند و او باید این اطلاعات را برای گذراندن آزمون تخمین بزند. به عنوان مثال، کدهای تأیید سنتی (CAPTCHA) تصاویری حاوی حروف و اعداد نامرتب یا همپوشان ارائه می دهند. کاربر باید توالی صحیح را تشخیص داده و وارد کند در یک کادر متنی قرار می گیرد، در حالی که نسخه جدیدتر (RI Captcha) 9 تا ۱۶ تصویر مربع کوچک ارائه می دهد که ممکن است متفاوت یا بخشی از یک تصویر بزرگتر باشد و کاربر باید قسمتهایی را که حاوی چیزهای خاصی مانند درختان، حیوانات هستند، انتخاب کند. وسایل نقلیه، چراغ های راهنمایی و غیره که و اگر انتخاب های او با انتخاب اکثر کاربران دیگری که برای خود آزمون انجام شده اند مطابقت داشته باشد، پاسخ صحیح تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید
X