تفاوت هاست و سرور در چیست؟

مینوفام

تفاوت هاست و سرور در چیست؟

تفاوت هاست و سرور در چیست؟

تعریف

هاست کامپیوتر یا دستگاهی است که به شبکه متصل می‌شود در حالی که سرور یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت‌افزاری است که خدماتی را به سایر برنامه‌ها یا دستگاه‌های موجود در شبکه ارائه می‌دهد.

عملکرد

هاست، منابع به اشتراک گذاشته شده سرور را مصرف می‌کند در حالی که سرور، منابع را به اشتراک می‌گذارد و خدمات ارائه می‌دهد.

روش اتصال

هاست می‌تواند با استفاده از اینترنت به دستگاه‌های دیگر متصل شود در حالی که سرور، با استفاده از شبکه محلی (LAN) یا اینترنت می‌تواند به دستگاه‌های دیگر متصل شود.

نتیجه

تفاوت اساسی بین میزبان و سرور در این است که هاست یک کامپیوتر یا دستگاه دیگری است که به شبکه متصل می‌شود. سرور، یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت‌افزاری است که به برنامه‌ها یا دستگاه‌های دیگر در شبکه برای طراحی سایت، خدماتی ارائه می‌دهد.

به دستگاه کامپیوتری که از طریق یک ISP (ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی) به اینترنت متصل می‌شود نیز می‌توان هاست گفت. به ویژه زمانی که پروتکل نقطه به نقطه (Point-to-Point) برای شروع اتصال به شبکه استفاده شود. در این مواقع، بعد از اتصال به شبکه، یک آدرس IP اختصاصی در همان لحظه برای آن دستگاه صادر می‌شود. بنابراین، کامپیوتر خانگی به عنوان یک میزبان برای این ارتباط عمل می‌کند.

یک سرور در عین حال می‌تواند نر‌م‌افزار یا سخت‌افزاری باشد که قابلیت‌ها یا خدماتی را به سایر دستگاه‌ها یا برنامه‌های کامپیوتری ارائه دهد. مدل “کلاینت-سرور” (Client-Server) به این دستگاه‌ها کلاینت (Client) می‌گوییم. خدماتی مانند اشتراک‌گذاری داده‌ها و منابع و همچنین انجام محاسبات از جمله سرویس‌هایی هستند که یک سرور می‌تواند به یک یا چند کلاینت ارائه دهد. اتصال چند کلاینت به یک سرور از قابلیت آن است و همچنین چندین سرور می‌توانند به یک کلاینت سرویس دهند. امکان اجرا کردن سرور و کلاینت روی همان دستگاه وجود دارد و یا دستگاه می‌تواند برای اتصال به سرور از اتصال به یک شبکه اینترنتی دیگر استفاده کند.

همانطور که گفته شد، سرورها می‌توانند رایانه‌های میزبان باشند، اما تمام هاست‌ها نمی‌توانند سرور باشند. میزبان شبکه، هر سخت‌افزار یا دستگاه رایانه‌ای است که از طریق اینترنت به یک شبکه متصل شده و قابلیت ارائه خدمات به سایر دستگاه‌های متصل را داشته باشد.

مینوفام
دیدگاهتان را بنویسید
X